Wednesday 4 January 2017

Forex Dalam Pandangan Islam

Ramadhan amp Batalkah Puasa Kita Jika. Puasa Kita Jika. Oleh. Dr. Zaharuddin Abd Rahman Ulama terbilang dunia Ketika ini, Dr. Yusoff Al-Qaradhawi pernah menyebut dan meluah rasa Kurang setuju beliau dengan tindakan para Ulama Yang terlalu meluaskan perbuatan Yang membatalkan Puasa. Beliau Lebih setuju untuk mengecilkan Skop dan ruang lingkup pembatalan Puasa kepada perbuatan yang Benar-Benar terdapat Dalil tepat Dari al-Qur'an al-Hadith dan disepakati Ulama sahaja. Beliau berpendapat perbincangan panjang lebar oleh Ulama Silam, antaranya para Ulama Dari mazhab Hanafi dan Ulama mazhab-mazhab sekitar 57 bentuk perbuatan Yang membatalkan Puasa adalah adalah tindakan Yang Kurang sesuai menyebut Lain. Malah ia juga amat digemari oleh Ulama masa Kini sehingga terdapat Yang menghabiskan masa begitu Lama untuk merangka Fatwa, berijtihad dan meletakkan kaedah bagi sesuatu perbuatan. Adakalanya ia adalah isu yang tidak memerlukan perhatian begitu mendalam. Masalah ini dilihat Semakin Bertambah, apabila ijtihad dalam bab ini Semakin bercambah hingga menyebabkan kesukaran orang kebanyakkan (Awam) menjalankan ibadah ini dengan Tenang kerana perincian perbuatan Yang membatalkan Puasa amat Cabang (Furu) dan terlampau banyak. Ia menyebabkan orang Awam Yang terhad kemampuan, masa dan rujukan sering berada dalam kebimbangan dengan isu batal dan tidak batal Puasa ini. Lebih dikesali adalah perbincangan tentang ini juga ada meninggalkan perbincangan Yang Lebih besar berkenaan Ramadhan. (Taysir al-Fiqh - Fiqh As-Siyam, hlm 86-87) Sebagai contoh, antara isu terbesar Yang Patut diberikan FOKUS Mendalam di Waktu Ramadhan adalah: - 1) Raih Taqwa amp Mendapatkan Keampunan: Sangat jelas arahan Allah dan RasulNya menegaskan keperluan kita Berusaha meraih taqwa dan keampunan von dalam bulan ini. Perbincangan berkenaan kaedah, cara dan cabaran yang boleh menghalang kita mencapai Ziel ini Perlu diberikan perhatian Lebih. 2) Bulan Ingatan Fungsi Al-Quran. Firman Allah yang menyebut bahawa Al-Quran diturunkan di bulan Ramadhan ini sebagai petunjuk, dan Bukti kebenaran petunjuk dan pembeza di antara Haq dan yang batil. Justeru perbincangan berkenaan kemestian UMAT Islam Kembali kepada Al-Quran sebagai Satu-satunya Formel untuk berjaya sebagai golongan bertaqwa dan selamat dunia Akhirat Perlu diperhebat. 3) Amaran Terhadap Pengikis Pahala Ramadhan Yang bestätigt. Sabda-sabda Nabi berkenaan tindakan yang boleh menghapuskan pahala Puasa Ramadhan seperti bercakap kotor, nista, carut dan perbuatan jahat dan keji di Waktu bulan ini. Ia Perlu dipertekankan kerana ia adalah perkara Yang disepakati Bakal merosakkan pahala Puasa seseorang walaupun ia tidak sampai membatalkan zahir puasanya. 4) Kaedah Penambah Pahala amp Redha Allah von Bulan Ramadhan Yang bestätigt. Sabda-sabda Nabi Yang mengandungi Janji-Janji dan tawaran Allah di bulan ini juga Perlu diperluas kepada orang Ramai Agar Semakin Ramai Yang berpotensi ke Syurga Allah sekaligus melemahkan fungsi Syaitan dan nafsu Amara Yang sentiasa ingin mengajak kepada kemaksiatan. Adapun isu perkara yang membatalkan Puasa, sewajarnya ditumpukan kepada hukum yang disepakati sahaja. Justeru, larangan Yang disepakati tatkala Puasa adalah Menahan nafsu syahwat, menanggung Lapar dan dahaga serta Menahan Diri Dari bersetubuh dengan Isteri di siang hari dengan niat ikhlas ibadat kerana Allah. Inilah Yang dijelaskan Dari al-Quran dan as-Sunna, demikian juga menjauhi kata-kata nista, Bohong, mengumpat, cercaan dan gelegen-gelegen Dosa Mitglieder Nutzer demi kerana Allah. Ia disebut di dalam ayat al-Baqarah. 187 dan disokong oh Hadith-Hadith Yang Banyak. Merokok, keluar Darah haid atau Nifas dan hilang AQAL adalah dipersetujui Secara sepakat Ulama membatalkan Puasa. Adapun Yang tidak disepakati, boleh dibincangkan cuma Jangan sampai ia mengambil perhatian utama kita apabila berada di dalam Ramdhan. Sebagai panduan, berikut disertakan beberapa hukum Secara ringkas berkaitan Puasa Yang kerap ditanya oleh orang Ramai: - 1) Darah keluar Dari Tubuh Samada untuk berbekam, ambil Darah pesakit, menderma Darah, tercedera, Darah Dari hidung, tangan dan Lain-gelegen. Hukumnya. Tidak batal Puasa kerana Yang membatalkan adalah Yang Masuk ke Tubuh melalui saluran terbuka hingga ke perut dan bukannya lsquoyang keluar Dari Tubuh. (As-Siyam Muhdathatuhu wa hawadithuhu, Dr. Muhd ​​lsquoUqlah, hlm 215). Manakala pandangan pembatalan Puasa dengan berbekam Yang berdalil Hadithen riwayat Abu Daud dan Ibn Majah dengan sanad sohih menurut Imam An-Nawawi, ua Telah dipinda (nasakh) dengan Hadithen Dari Ibn Abbas Yang menyebut Nabi SAW berbekam dalam keadaan Baginda berpuasa. (Riwayat Al-Bukari, 343) kerana Hadithen Dari Ibn Abbas ini berlaku tatkala Haji Wida dan terkemudian Dari Hadithen Yang menyebut batal kerana Bekam. (Tasysir al-Fiqh, Qaradawi, hlm 90). Malah ini juga padangan Mehrheit mazhab kecuali Hanbali. (Bidayatul Mujtahid, 1247) 2) Memasukkan sesuatu ke dalam rongga terbuka dan dikeluarkan Kembali tanpa sampai ke perut dan Yang seumpamanya di Bahagian kepala. Ia seperti memasukkan alat tertentu ke dalam kemaluan wanita atau dubur ketika proses perubatan yang berkaitan, demikian juga memasukkan jari ke dalam hidung, Telinga, mulut dan dubur. Hukumnya. Tidak membatalkan Puasa kecuali jika Alatan itu dibiar tinggal di dalam kemaluan tadi, kerana illah faktor penyebab batal Puasa adalah masuknya sesuatu berfizikal ke perut. Terkecuali juga, wanita atau lelaki yang memasukkan jarinya ke dubur atau kemaluannya dengan tujuan nafsu, maka ia membatalkan Puasa, tetapi jika tujuan istinja atau membasuhnya maka hukum yang Lebih Kuat menurut para Ulama adalah tidak batal. (As-Siyam, Dr. Md lsquoUqlah, hlm 211). Ini juga dipersetujui oleh Syeikh Atiyyah Saqar yang mengatakan masuk sesuatu ke Telinga dan hidung yang tidak sampai ke perut atau Bahagian otak adalah tidak membatalkan Puasa. (Min Ahsanil Kalam fil Fatawa). Tidak dinafikan terdapat Fatwa Yang mengatakan batal, justeru, nasihat Saya adalah Lebih baik menjauhinya kiranya Tiada tujuan Yang agak mendesak. Kerana menjauhi yang khilaf (perbezaan pendapat) itu lebih baik. 3) Pil elak haid untuk puasa penuh. Hukumnya. Harus dengan syarat tidak Membrane Mudarat Kepada Pusingan Haidnya, dan Memerlukan Nasihat Doktor Islam Yang Berwibawa. Namun Yang Terbaik adalah tidak menyekat haid, dan tidak menganggu kitaran fitrah Yang Telah ditentukan oleh Allah swt. Selben itu wanita sedang haid juga masih boleh melaksanakan pelbagai jenis ibadah. 4) Penyembur Gas untuk pesakit lelah. Hukumnya. Baru-baru ini pada bulan Julai 2007, Persidangan Majlis Fidsch Antarabangsa von Putrajaya ada membincangkan isu ini. Isu ini amat kerap dibincangkan oleh para Ulama seantero dunia dan Mereka berbeza pandangan apabila sebahagian menyatakannya batal dan sebahagian menolak gelegen. Menurut kajian terperinci bantuan para doktor, mendapati Gas semburan itu punyai jisim-jisim putih Yang jelas kelihatan jika di sembur di atas Kertas. Selay itu, hampir 90 in der Nahrung, die in der Speise Ösophagus dan terus ke perut. Ini bermakna ianya jisim-jisim gas esu masuk ke perut setiap kali semburan. Justeru sudah pasti ia membatalkan puasa. Demikian pandangan awal Dari Majlis Fiqh Antarabangsa Yang bersidang Julai 2007 Baru-Baru ini, tetapi kemudiannya Mereka Menarik balik keputusan Mereka untuk dibincangkan Lebih terperinci dalam persidangan Akan datang. Namun esu adalah pandangan sebahagian ulama kontemporari yang menyakini masuknya serbuk jisim gas ke dalam perut. Deutsch - Übersetzung - Linguee als Übersetzung von "baga" vorschlagen Linguee - Wörterbuch Deutsch - Englisch ausschließlich englische Resultate für. Sebahagian Ulama seperti Syeikh At-Tantawi, Syeikh Dr. Muhd ​​lsquoUqlah, menyebut hukumnya tidak batal kerana Gas itu hanya terhenti di paru-paru dan tidak masuk ke perut. Manakala, ubat lelah, jenis, hidu, melalui, hidung, adalah, membatalkan, puasa, kerana, ia, akan, masuk, ke, bahagian, kepala. (As-Siyam, Dr. Md Uqlah, hlm 226) Namun jelas para Ulama berhati-hati dalam memberikan keputusan dalam hal ini kerana menyedari walaupun serbuk-serbuk Dari Inhalator tersebut boleh memasuki ruang perut, namun ia adalah satu keperluan mendesak buat pesakit Athma dan tidak Pula dilaksanakan secara saja-saja, bukan pula kerana nafsu lapar. Pandangan terpilih adalah Tidak BATAL, kerana terdapat perbezaan Informasi dan Daten oleh para Pakar perubatan berkenaan ketepatan fakta masuknya jisim ke dalam perut Pada setiap kali semburan dibuat. Justeru, hukum puasa adalah kekal di atas sifat asalnja iaitu sah selagi belum terdapat bukti nyata dan diyakini terbatalnya ia. Sebagaimana kaedah Fiqh Ertinya. Hukum asalnya, kekalnya hukum sesuatu pada sifat sebelumnya. Justeru, jika ada sekalipun jisim yang termasuk ke dalam perut ua bukanlah makanan yang mengenyangkan dan bukan pula dilakukan Secara suka-suka serta ia tergolong dalam ubat-ubatan yang diperlukan Secara mendesak. Selain itu, jisim Yang termasuk ke dalam perut pula adalah tergolong di dalam kategori DIMAAFKAN sebagaimana beberapa kadar Luft Yang tertinggal di atas lidah dan dalam hidung semasa berkumur dan berwudhu. Wallahualam. 5) Suntikan ke dalam Tubuh melalui tangan, Kaki selain rongga terbuka Yang asal: Hukumnya: Terdapat dua jenis: Samada untuk berubat atau untuk menguatkan. Jika ia digunakan untuk mengurangkan Demam, bius, Schmerzmittel dan apa jua tujuan Asen perubatan ua disepakati tidak membatalkan Puasa (Al-Qaradawi, hlm 100 lsquoUqlah. Hlm 226). Demikian juga hukumnya suntikan kalsium als sebagainya untuk kekuatan badan demi perubatan. Berkenaan suntikan makanan, airseperti glukos dan seperatorisch untuk tujuan perubatan para ulama sekali lagi berbeza pandangan. Pandangan majoriti adalah. Tidak membatalkan Puasa kerana ia tidak masuk ke dalam Tubuh melalui rongga terbuka dan ia tidak mengenyangkan serta tidak bercanggah dengan hikmah Puasa. Ia adalah Fatwa oleh Syeikh Dr. Yusof Al-Qaradawi, Syeikh Md Bakhit, Syeikh Abd Rahman Taj, Syeikh Ahmad As-Syurbashi, Keputusan Lajnah Fatwa Azhar tahun 1948 (Taysir Al-Fiqh As-Siyam, hlm 100 Fatawa Syariyyah, hlm 268 Yasalunaka, 553 dll). Bagaimanapun, suntikan jenis makanan ini membatalkan Puasa terutama jika dilakukan Secara sengaja untuk melarikan Diri Dari ujian keletihan Lapar dahaga Puasa. 6) Berkumur-kumur als Luft masuk ke rongga hidung semasa wudhu. Hukumnya: Tidak membatalkan Puasa, cuma jika Berlebihan Berkumur Ulama Syafie mengatakannya terbatal. Justeru, jauhilah Berlebihan von Ketika Puasa Adalah Lebih baik. Ia berdasarkan hadith: Sempurnakan wudhu. basuhlah Celah-Celah jari jemarimu, dan Lebih-lebihkan menyedut Luft ke hidungmu kecuali tatkala kamu berpuasa (Riwayat Abu Daud. keine 142 At-Tirmidzi, 788 Al-Hakim, Sohih menurut Ibn Khuzaymah, Ibn Hibban amp Al-Hakim dan dipersetujui oleh Az - Zahabi albani Sohih). 7) Melakukan Maksiat seperti tidak solat Hukumnya. Tidak bauchspeicheldrüse menurut majoriti mazhab dan ulama. Akan tetapi dosa maksiat es akan ditanggung berasingan mengikut jenis maksiat, malah mungkin bertambah besar dosanya kerana mencarik kehormatan Ramadhan. Pahala puasanya pula akan terhapus. Selain esu, ia juga mencarikkan keseluruhan tujuan berpuasa iaitu bagi melahirkan insan taqwa, beroleh keampunan dan jauh dari maksiat. (Qaradawi, hlm 104) Nabi bersabda. Barangsiapa sempat bertemu Ramadhan dan tidak diampun dosanya, maka Semakin Jauh ia dengan Allah (Riwayat Ibn Hibban) 8) Mencium lelaki dan wanita semasa berpuasa Hukumnya. Mencium isteri atu suami tatkala berpuasa, tidak bauch menurut majoriti ulama. Ich berdasarkan beberapa dalil antaranya: - Ertinya. Nabi S. a.w mencium dan bermesra (dengan isterinya) dalam keadaan ia berpuasa, tetapi Baginda adalah seorang yang menguasai diri dan nafsunya (Riwayat Abu Daud, 2311 Syuaib Arnaout. Sohih) Dan satu lagi adalah. - Ertinya. Kami bersama Nabi tiba-tiba didatangi von seorang pemuda dan bertanya. Aku berpuasa dan aku mencium isteriku, jawab nabi. Jangan tiba-tiba aus seorang tua dan bertanya soalan yang sama. Jawab nabi. Ye (Tiada masalah) kami kami Saling berpandangan antara satu sama gelegen, maka Nabi berkata: - aku tahu apa mengapa kamu Saling berpandangan antara satu sama gelegen, sesungguhnya orang tua Mampu mengawal dirinya (nafsu) (Riwayat Ahmad dan At-Tabrani, sanad terdapat Ibn Lahiah yang diperkatakan tentangnya, menyebabkan hadis dianggap dhoif) Al-Qaradawi pula menambah berapa Ramai orang tua zaman Sekarang yang Türüt tidak Mampu mengawal nafsunya (Fiqh As-Siyam, hlm 106) Kesimpulannya. ia tidak membatalkan Puasa dan ciuman sebegini tidak Harus jika ia boleh membawa mudarat seperti menaikkan nafsu dan boleh membawa kepada persetubuhan di siang hari Ramadhan. 9) Wanita tamat haid Wanita tamat haid pada waktu malam als sempat niat pada waktu malamnya sebelum naik fajar subuh. Ia dikira sah walaupun belum mandi hadas. Jika ia tidak sempat berniat sebelum fajar Subuh, seperti belum makan dan minum apa-apa Pada pagi itu, kemudian Pada Marmelade 8 pagi haidnya Kering ua tidak dikira boleh berpuasa Pada hari itu kerana Tiada niat bagi Puasa wajib boleh dibuat selepas Terbit fajar. Demikianischer juga ditegaskan oleh majoriti ulama (Al-Mughni, Ibn Quddamah, 4201) Ertinya. Barangsiapa yang tidak berniat untuk Puasa sebelum fajar, Tiada Puasa (wajib) baginya (Riwayat Abu Daud, 3108 Albani. Sohih) Luft Mazi adalah Luft yang keluar Dari kemaluan lelaki atau perempuan kerana naik syahwat. Banyak persoalan berkenaan keluarnya luft mazi semasa berpuasa, samada ia membatalkan puasa atau tidak. Zahir dalam mazhab Hanbali menyatakan, ia membatalkan puasa. Bagaimanapun mazhab Hanafi, Syafie, Awzaie, Hasan albasri, As-Syabi dan Imam Ahmad dalam satu pendapatnya berfatwa keluarnya Luft Mazi tidak membatalkan Puasa. Saya lebih cenderung dengan pendapat ini. 11) keluar Luft mani tanpa setubuh Mencium dan menyentuh melalui onani sehingga keluarnya mani dengan syahwat adalah membatalkan Puasa dan wajib qadha, ua adalah disepakati oleh seluruh Ulama. Adapun keluarnya Luft mani hanya kerana berfikir lucah dan Melihat dengan syahwat ua tidaklah batal menurut sebahagian Ulama termasuk mazhab Syafie, Hanafi. (Al-Mughni, 4159) Manakala mazhab Hanbali dan Maliki mengatakannya batal. Walau bagaimanapun, Saya Lebih cenderung dengan pendapat yang mengatakannya batal kerana ia Benar-Benar bercanggah dengan tujuan dan maqasid Puasa dalam Islam. Selain itu, ia juga adalah sama dengannya keluar mani kerana sentuhan. Keluar Luft Mani Kerala bermimpi di siang Hari Ramadhan atau kerana sakit tertentu. Sepakat ulama menyatakan ia tidak membatalkan puasa. 12) Menelan Luft liur dan kahak Hukum. Ia tidak Membranbläschen puasa disebabkan terlalu sukarnya untukmenjaga hal seperti ini. (Al-Mughni, Ibn Quddamah, 4159). Manakala Kahak Yang selagi ia belum sampai ke Mitglieder Nutzer mulut (sebelah hadapan lidah), iaitu masih berada Pada hatte tekak maka tidak membatalkan Puasa jika ditelan. Kerana ia masih tidak keluar daripada anggota zahir. Kahak yang sudah sampai pada mulut, inilah yang menjadi khilaf adakah membatalkan puasa atau tidak. Ada pendapat yang mengatakan batal als ada pendapat yang mengatakan tidak batal. Sebahagian ulama berpendapat HARAM menelannya dengan sengaja kerana ia adalah kotoran. Jadi, kesimpulan Yang terpilih adalah kahak Yang sampai ke mulut haram ditelan dan kebanyakan Ulama menyatakan ia membatalkan Puasa. Manakala yang berada von bahagian pangkal von lidah dan tekak, von jika ditelan von tidak membatalkan puasa. Tiada masalah untuk orang berpuasa mandi, ia tidak membatalkan Puasa. Dalilnya adalah hadis Yang menunjukkan Nabi s. a.w mengizinkan orang yang junub Mandi selepas Waktu Subuh, namun Mandi junub adalah wajib, bagaimana pula Mandi sunat atau Harian Yang biasa. Ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia................................. Anas bin Malik pula adakalanya merendam kepalanya di dalam batu dipenuhi Luft (seperti telaga) akibat bersangatan panas. (Rujuk Fath Al-bari). Cuma Puasa hanya boleh batal apabila seseorang Mandi Sambil mencuri minum sebagaimana Yang mungkin dilakukan oleh para remaja dan Verschiedenes, maka ia batal kerana minum dan bukan Mandi itu sendiri. 14) Berniat berbuka atau membatalkan puasa sebelum waktu. Tindakan sebegini adalah membatalkan Puasa menurut mazhab Syafie, Hanbali und Hanafi. Cuma jika dengan segera seseorang esu kembali berniat als membetulkan niatnya tadi, puasa tidak terbatal. Justeru, seluruh einzeln berpuasa wajib menjaga niatnya Agar tidak terpesong untuk membatalkannya. Imam Ibn Qudamah menolak pandangan Yang mengatakan tidak batal kerana ibadah itu adalah berdasarkan niat seperti solat juga yang akan terbatal jika berniat membatalkannya. (Al-Mughni, 4175) 15) Mengosok gigi Ketika berpuasa Persoalan ini Telah Saya ulas di Eintrag Yang berbeza, Sila ke tajuk Link Gosok Gigi Ketika Puasa Ramadhan Al-Mubarak dan selamat menjalani ibadah Puasa untuk semua pengunjung zaharuddin. net Zaharuddin Abd Rahman 01 Ramadhan 1428 HFatwa Zakat Fatwa Wilayah Persekutuan ZAKAT PENGAJIAN Fatwa Di Bawah Seksyen 34 (Warta: April 29 1999). Fatwa yang dinyatakan dalam Jadual Telah dibuat oleh Mufti bagi Wilayah-Wilayah Persekutuan, menurut subseksyen 34 (1) Akta Pentadbiran Undang-Undang Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1993 Akta 505, selepas dibincangkan oleh Jawatankuasa Perundingan Hukum Syarak, dan adalah disiarkan menurut subseksyen Itu Zakat wajib dikeluarkan ke atas pendapatan daripada penggajian islam termasuklah apa-apa upah, gaji, elaun, imbuhan dan bonus. Oleh es adalah wajib bagi seseorang Islam mengeluarkan zakat daripada pendapatan yang layak dikenakan zakat daripada penggajian tersebut. (Bertarikh: 9. April 1999) Fatwa Kebangsaan Zakat Gaji Beserta Kadarnya Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-56 yang bersidang Pada 7 Mei 2003 Telah membincangkan Zakat Gaji Beserta Kadarnya. Muzakarah Telah memutuskan bahawa Asen pengiraan Zakat gaji dan pendapatan adalah berdasarkan kepada pendapatan kasar setahun dan kadar Zakat Yang dikenakan ialah sebanyak 2.5 daripada Anzahl der Beiträge pendapatan tersebut. Zakat Gaji amp Pendapatan Profi-2 Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Yang bersidang Pada 22. Juni 1997 Telah membincangkan Zakat Gaji amp Pendapatan Professional. Muzakarah telah memutuskan bahawa zakat ke atas pendapatan penggajian adalah wajib taschen orang yang layak mengeluarkan zakat. Zakat Gaji amp Pendapatan Professionelle Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-31 dan Muzakarah Khas Yang bersidang Pada 9 Disember 1992 Telah membincangkan Zakat Gaji amp Pendapatan Professional. Muzakarah Telah memutuskan bahawa: Umat Islam boleh mengeluarkan Zakat daripada pendapatan gaji dan Jabatan Hasil Dalam Negeri hendaklah memberi rebet Zakat ke atas Anzahl der Beiträge yang dibayar itu. Pendapatan profesional diwajibkan zakat kerana ia termasuk dalam zakat perniagaan. ZAKAT PERNIAGAAN Fatwa Kebangsaan Der Status Kewajipan Zakat Ke Atas Syarikat Pelaburan Hartanah Berhad (PHB) Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-101 Yang bersidang Pada 27. September 2012 Telah membincangkan Der Status Kewajipan Zakat Ke Atas Syarikat Pelaburan Hartanah Berhad (PHB ). Muzakarah Telah membuat keputusan seperti berikut: Setelah mendengar taklimat dan penjelasan daripada Ketua Pegawai Eksekutif PHB, Y. Bhg. Datuk Kamalul Ariffin Othman von serta pembentangan von Y. Bhg. Tuan Hj. Lokmanulhakim bin Husain (ISRAPanel Pemikir Fatwa JAKIM) serta meneliti keterangan, hujah-hujah dan pandangan yang dikemukakan, Muzakarah menegaskan bahawa di dalam pensyariatan Zakat, Syariat Islam Telah meletakkan syarat-syarat tertentu terhadap harta yang dikenakan Zakat. Syarat-syarat tersebut iaitu harta Yang dimiliki sepenuhnya Secara hak pemilikan dan juga pegangan (raqabah dan jad), mencukupi nisab, mencukupi iaitu Selama 12 bulan qamariyyah dan harta Yang boleh berkembang amat Penting dalam mengenalpasti harta-harta Yang wajib dikenakan Zakat schleppen. Muzakarah juga menjelaskan bahawa di dalam permasalahan kewajipan Zakat ke atas Syarikat MILIK kerajaan sepenuhnya dengan ertikata semua modal Syarikat adalah daripada kerajaan dan tidak ada pemilik atau pemegang saham Dari kalangan individu perseorangan atau Syarikat Swasta, maka Zakat tidak dikenakan terhadap harta kerajaan. Majoriti Ulama daripada kalangan Hanafiyyah, Malikiyyah, Syafieyyah dan Hanabilah berpandangan bahawa tidak diwajibkan Zakat terhadap harta MILIK kerajaan Yang dijadikan pelaburan dan menjana keuntungan. Muzakarah juga menegaskan bahawa pendapat Gumhur Ulama ini juga difatwakan Secara majoriti oleh Nadwah Qadhaya al-Zakat al-Muasirah Ke-13. Nadwah memutuskan (bermaksud): Harta Awam Yang dilaburkan untuk memperoleh keuntungan melalui muassasah-muassasah Awam Yang dimiliki sepenuhnya oleh kerajaan, dan operasinya adalah berasaskan perniagaan serta memperoleh keuntungan, maka harta seperti ini tidak tertakluk kepada kewajipan Zakat Pada pendapat kebanyakan. Sehubungan itu, Selaras dengan penegasan dan pandangan majoriti para Ulama bahawa harta MILIK institusi kerajaan adalah tertakluk sebagai harta Awam dan tidak diwajibkan Zakat, maka Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa Syarikat Pelaburan Hartanah Berhad (PHB) Yang merupakan Syarikat MILIK Penuh Kerajaan tidak diwajibkan mengeluarkan Zakat. Zakat Ke Atas Pendapatan FELDA Dan Syarikat-Syarikatnya Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-71 yang bersidang pada 22 8211 24. November 2005 Telah membincangkan Zakat Ke Atas Pendapatan FELDA Dan Syarikat-Syarikatnya. Muzakarah Telah memutuskan bahawa: FELDA wajib mengeluarkan Zakat ke atas hasil pendapatannya dengan mengambilkira pendapatan anak-anak Syarikat, sekiranya semua Urusan ke atas pemilikan ekuiti dan akaun pendapatan anak-anak Syarikat dikawal oleh FELDA sendiri. Walaubagaimanapun, sekiranya pendapatan anak-anak Syarikat FELDA diuruskan melalui akaun yang berasingan, maka anak-anak Syarikat tersebut wajib mengeluarkan Zakat pendapatannya Secara berasingan. Cadangan Supaya Bayaran Zakat Yang Disalurkan Oleh Badan-Badan Korporat Diselaraskan Pembayarannya Mengikut Kelayakan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-68 yang bersidang Pada 14. April 2005 Telah membincangkan Cadangan Supaya Bayaran Zakat Yang Disalurkan Oleh Badan-Badan Korporat Diselaraskan Pembayarannya Mengikut Kelayakan Negeri-Negeri Di Malaysia. Muzakarah Telah memutuskan bahawa Isu perpindahan bayaran Zakat oleh badan-badan korporat mengikut kelayakan negeri-negeri tidak memerlukan Fatwa. Muzakarah berpendapat bahawa jika terdapat Mana-Mana negeri yang masih memerlukan bantuan agihan Zakat, bolehlah membuat permohonan Terus kepada Mana-Mana Majlis Agama Islam Negeri (MAIN) yang mempunyai kutipan yang tinggi. Pihak HAUPT berkenaan akan menimbang dan seterusnya membuat keputusan ke atas permohonan tersebut. Zakat Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia (ANGKASA) Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-60 Yang bersidang pada 23 Okt 2003 Telah membincangkan Zakat Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia (ANGKASA). Muzakarah Telah memutuskan bahawa: ANGKASA wajib mengeluarkan Zakat setelah ditolak semua perbelanjaan perkhidmatan, pengurusan dan Cukai pendapatan kiranya cukup Strecken dan nisab dengan kadar 2.5. Zakat hendaklah dibayar berdasarkan kepada pendapatan dan keuntungan daripada Aktiviti perniagaan Yang dijalankan apabila mendapat pertumbuhan, perkembangan dan pembesaran berbanding nilai dan modal. Zakat Ke Atas Syarikat Yang Dimiliki Oleh Tabung Haji Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-58 Yang bersidang Pada 29. Juli 2003 Telah membincangkan Zakat Ke Atas Syarikat Yang Dimiliki Oleh Tabung Haji. Muzakarah telah memutuskan bahawa: Anak-anak syarikat Tabu Haji wajib majay zakat masing-masing. Dalam membuat perkiraan Zakat, dividen Yang diisytiharkan oleh anak-anak Syarikat dan dibayarkan kepada Syarikat Induk hendaklah ditolak. Zakat ini hendaklah dibayar berdasarkan modales asal dan keuntungan sekiranya ada. Zakat SyarikatAnak Syarikat Yang Dimiliki Oleh Perbadanan Nasional Berhad (PNB) Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Yang bersidang pada 16 Ogos 2001 Telah membincangkan Zakat SyarikatAnak Syarikat Yang Dimiliki Oleh Perbadanan Nasional Berhad (PNB). Muzakarah telah memutuskan bahawa Pemodalan Nasional Berhad (PNB) von memiliki anak-anak von syarikat von yang tidak von disatukan. Masa kini anak syarikat milik PNB tidak dikenakan zakat tetapi zakat hanya dikenakan pada pelaburan perseorangan dan pemegang saham sahaja. Oleh itu menjadi tanggungjawab PNB Mitgliedschaft kesedaran kepada pelabur perseorangan supaya membayar zakat untuk mereka. PNB juga dikehendaki Mitglied peringatan kepada pemegang saham supaya membayar zakat. Zakat Ke Atas Bank-Bank Dan Syarikat-Syarikat Perniagaan Yang Berlandaskan Syariah Yang Syarikat Induknya Di Miliki Oleh Orang Bukan Islam Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Yang bersidang pada 16 Ogos 2001 Telah membincangkan Zakat Ke Atas Bank-Bank Dan Syarikat-Syarikat Perniagaan Yang Berlandaskan Syariah Yang Syärikat Induknya Di Miliki Oleh Orang Bukan Der Islam. Muzakarah Telah memutuskan bahawa semua perbankan Islam Yang menjalankan pengurusan perniagaan berlandaskan syarak wajib mengeluarkan Zakat begitu juga semua kaunter Yang menjalankan perniagaan berlandaskan syarak Yang induknya bukan Islam. Zakat Ke Atas Firma-Firma Dan Syarikat Konsultan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-50 Yang bersidang pada 10 Mei 2001 Telah membincangkan Hukum Zakat Ke Atas Firma-Firma Dan Syarikat Konsultan. Muzakarah Telah memutuskan bahawa wajib Zakat ke atas firma-firma dan Syarikat konsultan, jika dimiliki bersama antara orang Islam dan bukan Islam, hak orang Islam sahaja yang kena Zakat dan tidak ke atas MILIK bukan Muslim. Zakat Ke Atas Syarikat Yang Dimiliki Oleh Berbagai Jenis Pemegang Saham Yang Bercampur Muslim Dan Nicht Muslim Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-50 Yang bersidang pada 10 Mei 2001 Telah membincangkan Zakat Ke Atas Syarikat Yang Dimiliki Oleh Berbagai Jenis Pemegang Saham Yang Bercampur Muslim Dan Nicht Muslim. Muzakarah telah memutuskan bahawa syarikat yang bercampur antara pemegang saham muslim dan nicht muslimisch, dikenakan zakat bahagian muslim sahaja. Zakat Ke Atas Syarikat Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-31 Yang bersidang Pada 9 Disember 1992 Telah membincangkan Zakat Ke Atas Syarikat. Muzakarah Telah memutuskan bahawa Syarikat perniagaan adalah diwajibkan Zakat apabila mencukupi syarat-syarat seperti berikut: Perniagaan yang dimiliki oleh orang islam Perniagaan yang dimiliki oleh orang islam yang merdeka. Sempurna milik. Cukup nisab. Cukup haul (Gattung setahun qamariah 354.3hari) Kadar zakat ke atas syarikat tersebut adalah 2.5. Syarikat Yang dimiliki bersama antara orang islam dan bukan islam, maka wajib ke atas Anzahl der Beiträge saham Yang dimiliki oleh orang islam sahaja berdasarkan pendapatan bersih Yang diperolehi. Zakat Ke Atas MARA Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-18 yang bersidang Pada 25. Februar 1987 Telah membincangkan Zakat Ke Atas MARA. Muzakarah telah memutuskan bahawa mara tidak wajib mengeluarkan zakat kerana tidak memenuhi syarat milik sempurna sepertimana yang dikehendaki oleh syariat Der Islam. Zakat Koperasi Shamelin Dan Seumpamanya Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-13 Yang bersidang Pada 1-2 Februar 1985 Telah membincangkan Zakat Koperasi Shamelin Dan Seumpamanya. Muzakarah telah memutuskan bahawa koperasi wajib mengeluarkan zakat bagi pihak ahli-ahlinya. Pembayaran Zakat Oleh Tabung Haji Persidangan Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-17 yang bersidang Pada 3 Mei 1979 Telah membincangkan Pembayaran Zakat Oleh Tabung Haji. Persidangan Telah memutuskan bahawa: Lembaga Urusan dan Tabung Haji adalah diwajibkan membayar Zakat bagi pihak penyimpan-penyimpan Dari wang simpanannya, Dari hasil pelaburan dan Dari harta yang diperniagakan serta segala keuntungan daripadanya. Setelah dikeluarkan Zakat oleh Lembaga Urusan dan Tabung Haji bagi pihak penyimpan-penyimpan itu, maka barulah keuntungan bersih itu dibahagi di antara penyimpan dengan Lembaga Urusan dan Tabung Haji menurut peratus Yang ditentukan. Lembaga Urusan dan Tabung Haji sendiri tidak diwajibkan mengeluarkan zakat dari harta yang didapatinya dari (ii) di atas. Zakat tersebut hendaklah dibayar kepada Majlis Agama Islam negeri-negeri, männlich kadar simpanan penyimpan-penyimpan di negeri masing-masing. Fatwa Kebangsaan Der Status Kewajipan Zakat Ke Atas Syarikat Pelaburan Hartanah Berhad (PHB) Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-101 yang bersidang Pada 27. September 2012 Telah membincangkan Der Status Kewajipan Zakat Ke Atas Syarikat Pelaburan Hartanah Berhad (PHB). Muzakarah telah membuat keputusan seperti Berikut: Setelah mendengar taklimat als penjelasan daripada Ketua Pegawai Eksekutif PHB, Y. Bhg. Datuk Kamalul Ariffin Othman von serta pembentangan von Y. Bhg. Tuan Hj. Lokmanulhakim bin Husain (ISRAPanel Pemikir Fatwa JAKIM) serta meneliti keterangan, hujah-hujah dan pandangan Yang dikemukakan, Muzakarah menegaskan bahawa di dalam pensyariatan Zakat, Syariat Islam Telah meletakkan syarat-syarat tertentu terhadap harta Yang dikenakan Zakat. Syarat-syarat tersebut iaitu harta Yang dimiliki sepenuhnya Secara hak pemilikan dan juga pegangan (raqabah dan jad), mencukupi nisab, mencukupi iaitu Selama 12 bulan qamariyyah dan harta Yang boleh berkembang amat Penting dalam mengenalpasti harta-harta Yang wajib dikenakan Zakat schleppen. Muzakarah juga menjelaskan bahawa di dalam permasalahan kewajipan Zakat ke atas Syarikat MILIK kerajaan sepenuhnya dengan ertikata semua modal Syarikat adalah daripada kerajaan dan tidak ada pemilik atau pemegang saham Dari kalangan individu perseorangan atau Syarikat Swasta, maka Zakat tidak dikenakan terhadap harta kerajaan. Majoriti Ulama daripada kalangan Hanafiyyah, Malikiyyah, Syafieyyah dan Hanabilah berpandangan bahawa tidak diwajibkan Zakat terhadap harta MILIK kerajaan Yang dijadikan pelaburan dan menjana keuntungan. Muzakarah juga menegaskan bahawa pendapat jumhur ulama ini juga difatwakan secara majoriti von Nadwah Qadhaya al-Zakah al-Muasirah Ke-13. Nadwah memutuskan (bermaksud): Harta awam yang dilaburkan untuk memperoleh keuntungan melalui muassasah-muassasah awam yang dimiliki sepenuhnya oleh kerajaan, dan operasinya adalah berasaskan perniagaan serta memperoleh keuntungan, maka harta seperti ini tidak tertakluk kepada kewajipan zakat pada pendapat kebanyakan. Sehubungan itu, selaras dengan penegasan dan pandangan majoriti para ulama bahawa harta milik institusi kerajaan adalah tertakluk sebagai harta awam dan tidak diwajibkan zakat, maka Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa Syarikat Pelaburan Hartanah Berhad (PHB) yang merupakan syarikat milik penuh Kerajaan tidak diwajibkan mengeluarkan Zakat. Zakat Ke Atas Pendapatan FELDA Dan Syarikat-Syarikatnya Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-71 yang bersidang pada 22 8211 24 Nov 2005 telah membincangkan Zakat Ke Atas Pendapatan FELDA Dan Syarikat-Syarikatnya. Muzakarah telah memutuskan bahawa: FELDA wajib mengeluarkan zakat ke atas hasil pendapatannya dengan mengambilkira pendapatan anak-anak syarikat, sekiranya semua urusan ke atas pemilikan ekuiti dan akaun pendapatan anak-anak syarikat dikawal oleh FELDA sendiri. Walaubagaimanapun, sekiranya pendapatan anak-anak syarikat FELDA diuruskan melalui akaun yang berasingan, maka anak-anak syarikat tersebut wajib mengeluarkan zakat pendapatannya secara berasingan. Cadangan Supaya Bayaran Zakat Yang Disalurkan Oleh Badan-Badan Korporat Diselaraskan Pembayarannya Mengikut Kelayakan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-68 yang bersidang pada 14 Apr 2005 telah membincangkan Cadangan Supaya Bayaran Zakat Yang Disalurkan Oleh Badan-Badan Korporat Diselaraskan Pembayarannya Mengikut Kelayakan Negeri-Negeri Di Malaysia. Muzakarah telah memutuskan bahawa Isu perpindahan bayaran zakat oleh badan-badan korporat mengikut kelayakan negeri-negeri tidak memerlukan fatwa. Muzakarah berpendapat bahawa jika terdapat mana-mana negeri yang masih memerlukan bantuan agihan zakat, bolehlah membuat permohonan terus kepada mana-mana Majlis Agama Islam Negeri (MAIN) yang mempunyai kutipan yang tinggi. Pihak MAIN berkenaan akan menimbang dan seterusnya membuat keputusan ke atas permohonan tersebut. Zakat Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia (ANGKASA) Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-60 yang bersidang pada 23 Okt 2003 telah membincangkan Zakat Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia (ANGKASA). Muzakarah telah memutuskan bahawa: ANGKASA wajib mengeluarkan zakat setelah ditolak semua perbelanjaan perkhidmatan, pengurusan dan cukai pendapatan kiranya cukup haul dan nisab dengan kadar 2.5. Zakat hendaklah dibayar berdasarkan kepada pendapatan dan keuntungan daripada aktiviti perniagaan yang dijalankan apabila mendapat pertumbuhan, perkembangan dan pembesaran berbanding nilai dan modal. Zakat Ke Atas Syarikat Yang Dimiliki Oleh Tabung Haji Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-58 yang bersidang pada 29 Jul 2003 telah membincangkan Zakat Ke Atas Syarikat Yang Dimiliki Oleh Tabung Haji. Muzakarah telah memutuskan bahawa: Anak-anak syarikat Tabung Haji wajib membayar zakat masing-masing. Dalam membuat perkiraan zakat, dividen yang diisytiharkan oleh anak-anak syarikat dan dibayarkan kepada syarikat induk hendaklah ditolak. Zakat ini hendaklah dibayar berdasarkan modal asal dan keuntungan sekiranya ada. Zakat SyarikatAnak Syarikat Yang Dimiliki Oleh Perbadanan Nasional Berhad (PNB) Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam yang bersidang pada 16 Ogos 2001 telah membincangkan Zakat SyarikatAnak Syarikat Yang Dimiliki Oleh Perbadanan Nasional Berhad (PNB). Muzakarah telah memutuskan bahawa Pemodalan Nasional Berhad (PNB) memiliki anak-anak syarikat yang tidak disatukan. Masa kini anak syarikat milik PNB tidak dikenakan zakat tetapi zakat hanya dikenakan pada pelaburan perseorangan dan pemegang saham sahaja. Oleh itu menjadi tanggungjawab PNB memberikan kesedaran kepada pelabur perseorangan supaya membayar zakat untuk mereka. PNB juga dikehendaki memberi peringatan kepada pemegang saham supaya membayar zakat. Zakat Ke Atas Bank-Bank Dan Syarikat-Syarikat Perniagaan Yang Berlandaskan Syariah Yang Syarikat Induknya Di Miliki Oleh Orang Bukan Islam Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia yang bersidang pada 16 Ogos 2001 telah membincangkan Zakat Ke Atas Bank-Bank Dan Syarikat-Syarikat Perniagaan Yang Berlandaskan Syariah Yang Syarikat Induknya Di Miliki Oleh Orang Bukan Islam. Muzakarah telah memutuskan bahawa semua perbankan Islam yang menjalankan pengurusan perniagaan berlandaskan syarak wajib mengeluarkan zakat begitu juga semua kaunter yang menjalankan perniagaan berlandaskan syarak yang induknya bukan Islam. Zakat Ke Atas Firma-Firma Dan Syarikat Konsultan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-50 yang bersidang pada 10 Mei 2001 telah membincangkan Hukum Zakat Ke Atas Firma-Firma Dan Syarikat Konsultan. Muzakarah telah memutuskan bahawa wajib zakat ke atas firma-firma dan syarikat konsultan, jika dimiliki bersama antara orang Islam dan bukan Islam, hak orang Islam sahaja yang kena zakat dan tidak ke atas milik bukan muslim. Zakat Ke Atas Syarikat Yang Dimiliki Oleh Berbagai Jenis Pemegang Saham Yang Bercampur Muslim Dan Non Muslim Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-50 yang bersidang pada 10 Mei 2001 telah membincangkan Zakat Ke Atas Syarikat Yang Dimiliki Oleh Berbagai Jenis Pemegang Saham Yang Bercampur Muslim Dan Non Muslim. Muzakarah telah memutuskan bahawa syarikat yang bercampur antara pemegang saham muslim dan non muslim, dikenakan zakat bahagian muslim sahaja. Zakat Ke Atas Syarikat Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-31 yang bersidang pada 9 Disember 1992 telah membincangkan Zakat Ke Atas Syarikat. Muzakarah telah memutuskan bahawa syarikat perniagaan adalah diwajibkan zakat apabila mencukupi syarat-syarat seperti berikut: Perniagaan yang dimiliki oleh orang islam Perniagaan yang dimiliki oleh orang islam yang merdeka. Sempurna milik. Cukup nisab. Cukup haul ( genap setahun qamariah 354.3hari) Kadar zakat ke atas syarikat tersebut adalah 2.5. Syarikat yang dimiliki bersama antara orang islam dan bukan islam, maka wajib ke atas jumlah saham yang dimiliki oleh orang islam sahaja berdasarkan pendapatan bersih yang diperolehi. Zakat Ke Atas MARA Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-18 yang bersidang pada 25 Feb 1987 telah membincangkan Zakat Ke Atas MARA. Muzakarah telah memutuskan bahawa MARA tidak wajib mengeluarkan zakat kerana tidak memenuhi syarat milik sempurna sepertimana yang dikehendaki oleh syariat Islam. Zakat Koperasi Shamelin Dan Seumpamanya Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-13 yang bersidang pada 1-2 Feb 1985 telah membincangkan Zakat Koperasi Shamelin Dan Seumpamanya. Muzakarah telah memutuskan bahawa koperasi wajib mengeluarkan zakat bagi pihak ahli-ahlinya. Pembayaran Zakat Oleh Tabung Haji Persidangan Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-17 yang bersidang pada 3 Mei 1979 telah membincangkan Pembayaran Zakat Oleh Tabung Haji. Persidangan telah memutuskan bahawa: Lembaga Urusan dan Tabung Haji adalah diwajibkan membayar zakat bagi pihak penyimpan-penyimpan dari wang simpanannya, dari hasil pelaburan dan dari harta yang diperniagakan serta segala keuntungan daripadanya. Setelah dikeluarkan zakat oleh Lembaga Urusan dan Tabung Haji bagi pihak penyimpan-penyimpan itu, maka barulah keuntungan bersih itu dibahagi di antara penyimpan dengan Lembaga Urusan dan Tabung Haji menurut peratus yang ditentukan. Lembaga Urusan dan Tabung Haji sendiri tidak diwajibkan mengeluarkan zakat dari harta yang didapatinya dari (ii) di atas. Zakat tersebut hendaklah dibayar kepada Majlis Agama Islam negeri-negeri, mengikut kadar simpanan penyimpan-penyimpan di negeri masing-masing. Penetapan Khusus Status Pembayaran Zakat Fitrah Di Luar Bulan Ramadan Mesyuarat Jawatankuasa Perundingan Hukum Syarak Wilayah Persekutuan Kali Ke-88 pada 19 November 2014 telah meneliti Cadangan Penetapan Khusus Status Pembayaran Zakat Fitrah Di Luar Bulan Ramadan Sebagai Transaksi Zakat Fitrah atau Sedekah atau Qadha Zakat Fitrah. Mesyuarat telah berbincang dan mengambil keputusan bersetuju bahawa pembayaran zakat fitrah di luar bulan Ramadan adalah dikategorikan sebagai Sedeqah Wajib. FATWA KEBANGSAAN Zakat Fitrah Ke Atas Orang Tahanan Dan Banduan Islam Di Institusi Penjara Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-60 yang bersidang pada 23 Okt 2003 telah membincangkan Zakat Fitrah Ke Atas Orang Tahanan Dan Banduan Islam Di Institusi Penjara. Muzakarah telah memutuskan bahawa hukum zakat fitrah ke atas orang tahanan danampnbspbanduan Islam di Institusi Penjara adalah wajib sekiranya cukup syarat wajib zakat fitrah iaitu: Individu yang mempunyai lebihan makanan atau hartanya dari keperluan tanggungannya pada malam dan pagi hari raya. Anak yang lahir sebelum matahari jatuh pada akhir bulan Ramadhan dan hidup selepas terbenam matahari. Memeluk Islam sebelum terbenam matahari pada akhir bulan Ramadhan dan berkekalan Islamnya. Seseorang yang meninggal selepas terbenam matahari akhir Ramadhan. Penentuan Harga Zakat Fitrah Seluruh Malaysia Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-57 yang bersidang pada 10 Jun 2003 telah membincangkan Penentuan Harga Zakat Fitrah Seluruh Malaysia. Muzakarah telah memutuskan bahawa: Harga zakat fitrah bagi negeri-negeri di Semenanjung Malaysia adalah berdasarkan harga setempat yang ditetapkan oleh BERNAS bagi beras Super Tempatan Gred A mengikut timbangan satu gantang Bagdhdad bersamaan 2.60kg. Harga zakat fitrah bagi negeri-negeri Sabah dan Sarawak adalah berdasarkan harga setempat yang ditetapkan oleh BERNAS, masing-masing bagi beras Vietnam White Rice bagi negeri Sabah dan Thai White Rice bagi negeri Sarawak mengikut timbangan satu gantang Baghdad iaitu bersamaan 2.70kg. Penyelarasan Kaedah Penentuan Harga Zakat Fitrah Seluruh Malaysia Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-51 yang bersidang pada 11 Mac 2002 telah membincangkan isu Penyelarasan Kaedah Penentuan Harga Zakat Fitrah Seluruh Malaysia. Muzakarah telah memutuskan bahawa: Harga zakat fitrah bagi negeri-negeri adalah berdasarkan harga semasa bagi beras Super Tempatan Gred A yang beratnya satu gantang Baghdad iaitu bersamaan 2.70 kilogram dan Bagi beras yang berlainan grednya, hendaklah ditentukan menurut perkiraan satu gantang Baghdad. PEMBAYARAN ZAKAT FATWA WILAYAH PERSEKUTUAN Pandangan Berkenaan Pembayaran Zakat Melalui Kad Kredit Islamik dan Konvensional Mesyuarat Jawatankuasa Perundingan Hukum Syarak Wilayah Persekutuan Kali Ke-94 pada 11 November 2015 telah meneliti kertas cadangan dan mengambil maklum beberapa perkara seperti berikut: Sejajar dengan perkembangan teknologi terkini, PPZ-MAIWP telah menerima pembayaran zakat daripada pembayar zakat daripada pelbagai saluran antaranya menggunakan kad kredit khususnya kad kredit islamik yang berlandaskan syarak. Mesyuarat kali ke-62, pada 10 April 2003 telah bersetuju pembayaran zakat dengan menggunakan kad kredit yang dikeluarkan menurut kelulusan syariah Islam seperti Bank Islam. Beberapa buah negeri telah mengeluarkan fatwa mengharuskan pembayaran zakat menggunakan kad kredit berlandaskan syariah antaranya negeri Selangor, Kelantan, Melaka dan Negeri Sembilan. Mesyuarat telah berbincang dan setelah meniliti pandangan-pandangan ahli-ahli, mesyuarat mengambil keputusan seperti berikut: Mengharuskan pembayaran zakat melalui kad kredit Islamik dan menolak pembayaran zakat melalui kad kredit Konvensional Hukum Mengagihkan Zakat Secara Persendirian Dan Qada Zakat Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-76 yang bersidang pada 21 8211 23 November 2006 telah membincangkan Hukum Mengagihkan Zakat Secara Persendirian Dan Qada Zakat. Muzakarah telah memutuskan bahawa: Dari segi siasah dan maslahah, zakat merupakan pemangkin kepada ekonomi umat Islam. Peraturan dan undang-undang yang telah ditetapkan oleh pemerintah atau Ulil Amri adalah demi menjaga hak dan kepentingan zakat tersebut. Walaupun dari segi syarak, mengagihkan zakat secara persendirian tanpa melalui pemerintah adalah sah sekiranya diagihkan kepada asnaf yang layak, tetapi perbuatan melanggar peraturan dan undang-undang pemerintah dalam perkara kebaikan adalah berdosa, kerana di dalam Islam patuh dan taat kepada pemerintah atau Ulil Amri dalam perkara kebaikan adalah wajib. Mengenai hukum Qada Zakat, ia wajib dilakukan bagi zakat yang telah memenuhi syarat wajib yang tidak ditunaikan pada masa yang sepatutnya FATWA KEBANGSAAN Zakat Fitrah Ke Atas Orang Tahanan Dan Banduan Islam Di Institusi Penjara Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-60 yang bersidang pada 23 Okt 2003 telah membincangkan Zakat Fitrah Ke Atas Orang Tahanan Dan Banduan Islam Di Institusi Penjara. Muzakarah telah memutuskan bahawa hukum zakat fitrah ke atas orang tahanan danampnbspbanduan Islam di Institusi Penjara adalah wajib sekiranya cukup syarat wajib zakat fitrah iaitu: Individu yang mempunyai lebihan makanan atau hartanya dari keperluan tanggungannya pada malam dan pagi hari raya. Anak yang lahir sebelum matahari jatuh pada akhir bulan Ramadhan dan hidup selepas terbenam matahari. Memeluk Islam sebelum terbenam matahari pada akhir bulan Ramadhan dan berkekalan Islamnya. Seseorang yang meninggal selepas terbenam matahari akhir Ramadhan. Penentuan Harga Zakat Fitrah Seluruh Malaysia Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-57 yang bersidang pada 10 Jun 2003 telah membincangkan Penentuan Harga Zakat Fitrah Seluruh Malaysia. Muzakarah telah memutuskan bahawa: Harga zakat fitrah bagi negeri-negeri di Semenanjung Malaysia adalah berdasarkan harga setempat yang ditetapkan oleh BERNAS bagi beras Super Tempatan Gred A mengikut timbangan satu gantang Bagdhdad bersamaan 2.60kg. Harga zakat fitrah bagi negeri-negeri Sabah dan Sarawak adalah berdasarkan harga setempat yang ditetapkan oleh BERNAS, masing-masing bagi beras Vietnam White Rice bagi negeri Sabah dan Thai White Rice bagi negeri Sarawak mengikut timbangan satu gantang Baghdad iaitu bersamaan 2.70kg. Penyelarasan Kaedah Penentuan Harga Zakat Fitrah Seluruh Malaysia Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-51 yang bersidang pada 11 Mac 2002 telah membincangkan isu Penyelarasan Kaedah Penentuan Harga Zakat Fitrah Seluruh Malaysia. Muzakarah telah memutuskan bahawa: Harga zakat fitrah bagi negeri-negeri adalah berdasarkan harga semasa bagi beras Super Tempatan Gred A yang beratnya satu gantang Baghdad iaitu bersamaan 2.70 kilogram dan Bagi beras yang berlainan grednya, hendaklah ditentukan menurut perkiraan satu gantang Baghdad. FATWA UMUM ZAKAT FATWA WILAYAH PERSEKUTUAN Pandangan Pemberian Back-Dated (Tarikh Kebelakang) Tarikh Resit Bagi Pembayaran Zakat Yang Dibuat Dalam Bulan Januari Kepada Tarikh Bulan Disember. Mesyuarat Jawatankuasa Perundingan Hukum Syarak Wilayah Persekutuan Kali Ke-94 pada 11 November 2015 telah meneliti kertas cadangan dan mengambil maklum beberapa perkara seperti berikut: Isu permintaan back-dated tarikh resit dari pembayar zakat ini berlaku setiap tahun kerana masih ramai lagi pembayar zakat menunggu saat akhir untuk menunaikan bayaran zakat sehingga berakhirnya bulan Disember. PPZ-MAIWP telah membuat penyelesaian isu ini dengan mengepilkan surat permohonan pengecualian cukai kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) bersama resit pembayaran zakat yang dibuat sehingga tarikh tertentu dalam bulan Januari untuk mendapat rebat cukai dan tidak ada aduan yang diterima oleh PPZ-MAIWP mengenai penolakan oleh LHDN. Mesyuarat telah berbincang dan meneliti pandangan ahli-ahli mesyuarat dan mengambil keputusan untuk tidak bersetuju dengan kaedah untuk pemberian Back-Dated (Tarikh Kebelakang) tarikh resit bagi pembayaran zakat yang dibuat dalam bulan Januari kepada tarikh bulan Disember. Isu Wang Tidak Dikenalpasti Dalam Penyata Bank Yang Dibuat Oleh Para Pembayar Kepada Pusat Pungutan Zakat (PPZ) MAIWP Mesyuarat Jawatankuasa Perundingan Hukum Syarak Wilayah Persekutuan Kali Ke-87 pada 27 Ogos 2014 telah berbincang tentang Isu Wang Tidak Dikenalpasti Dalam Penyata Bank Yang Dibuat Oleh Para Pembayar Kepada Pusat Pungutan Zakat (PPZ) MAIWP. Mesyuarat telah meneliti kertas cadangan ini dan mengambil maklum beberapa perkara seperti berikut: PPZ-MAIWP telah menerima pelbagai transaksi melibatkan bayaran daripada para pembayar khususnya yang tidak dapat dikategorikan jenis pembayaran tersebut dan tiada maklumat peribadi. Sehingga 30 April 2014 jumlah pembayaran wang yang terkumpul sebanyak RM 1,160,585.05 Menjadi kewajipan PPZ-MAIWP bagi setiap transaksi penerimaan pembayaran yang diterima perlu diproses dan dikeluarkan resit atas pembayaran tersebut. Namun para pembayar yang membuat pembayaran ini tidak memaklumkan apakah jenis pembayaran tersebut. Malahan tiada dinyatakan butiran lengkap peribadi seperti nama, nombor telefon dan juga alamat pejabat atau tempat tinggal. Proses mengeluarkan resit tidak dapat dibuat. Mesyuarat telah berbincang dan mengambil keputusan bersetuju pembayaran wang oleh para pembayar kepada PPZ-MAIWP yang tidak dikenalpasti jenis pembayaran adalah dikategorikan sebagai Zakat Harta. FATWA KEBANGSAAN Kajian Semula Hukum Agihan Semula Zakat Secara Persendirian Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-87 yang bersidang pada 23 25 Jun 2009 teah membincangkan Kajian Semula Hukum Agihan Semual Zakat Secara Persendirian. Muzakarah telah memutuskan bahawa: Dari aspek hukum syarak, keputusan yang telah dipersetujui pada Muzakarah kali ke-76 bertarikh 21-23 Nov 2006 adalah selaras dengan pandangan syarak dan tidak perlu dibuat sebarang pindaan (sah sekiranya diagihkan kepada asnaf yang layak, tetapi perbuatan melanggar peraturan dan undang-undang pemerintah dalam perkara kebaikan adalah berdosa) Hukum Memberi Zakat Kepada Orang Bukan Islam Bagi Tujuan Dakwah Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-79 yang bersidang pada 6 8211 8 September 2007 telah membincangkan Hukum Memberi Zakat Kepada Orang Bukan Islam Bagi Tujuan Dakwah. Muzakarah telah memutuskan bahawa pengagihan zakat perlu diberi keutamaan kepada umat Islam mengikut asnaf-asnaf yang telah ditetapkan. Walaubagaimanapun, pemerintah diharuskan memberi zakat kepada orang bukan Islam berdasarkan siasah dan keperluan secara hikmah bagi tujuan dakwah. Wanita Dan Orang Bukan Islam Sebagai Amil Zakat Gaji Dan Pendapatan Di Lembaga Hasil Dalam Negeri Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-50 yang bersidang pada 10 Mei 2001 telah membincangkan Wanita Dan Orang Bukan Islam Sebagai Amil Zakat Gaji Dan Pendapatan Di Lembaga Hasil Dalam Negeri. Muzakarah telah memutuskan bahawa orang bukan Islam tidak boleh dilantik menjadi amil zakat dan wanita Islam boleh dilantik menjadi amil zakat gaji dan pendapatan di LHDN. Perlantikan Syarikat Sebagai Amil Fatwa Di Bawah Seksyen 34 (Warta: 30 Januari 1997). Fatwa yang berikut dibuat oleh Mufti bagi Wilayah-Wilayah Persekutuan, menurut subseksyen 34(1) Akta Pentadbiran Undang-Undang Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1993 Akta 505, selepas dibincangkan oleh Jawatankuasa Perundingan Hukum Syarak, dan adalah disiarkan menurut subseksyen itu: Adalah sah dari segi Hukum Syarak sesuatu syarikat yang diamanahkan oleh majlis untuk memungut zakat dilantik sebagai amil dan kakitangan yang mengendalikan urusan pungutan zakat dalam syarikat tersebut hendaklah ditauliahkan sebagai amil. (Bertarikh: 15 Januari 1997) Sistem Metrik Dalam Urusan Zakat Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-1 yang bersidang pada 28-29 Jan 1981 telah membincangkan Sistem Metrik Dalam Urusan Zakat. Muzakarah telah memutuskan bahawa: Ukuran nisab jenis-jenis zakat kepada sistem metrik adalah harus. Sukatan nisab zakat padi ialah 363 gantang


No comments:

Post a Comment